Fra Skagen til Bornholm
Kunsten at fare vild og at finde sig selv.
“Just as joy and happiness come into my purview, so do sorrow and suffering, I become but a child of my conscious existence and ‘So, like a forgotten fire, a childhood can always flare up again within us’ (Bachelard, 1971. p.104).
Nogen gange bliver vi helt uventet ramt af fortiden eller erindringer og oplevelser fra barndommen, det kan være steder og begivenheder der pludselig udløser et sådant spring i tid og rum, som den franske filosof Gaston Bachelard siger det; barndommen kan som en glemt ild pludselig flamme op, og det kan være et stærk personlig oplevelse der kan være vanskelig at formidle. Men som for de fleste af os er barndommen og dens rene oplevelser og sansninger af sorg og glæde det brændstof der holder vores kreative motor i gang. Men en søndag på Skagen blev netop jeg ramt af Bachelards skjulte ild.
Det var en af disse fantastiske
uendelige efterårs solskindssøndage med familien hvor tiden stod stille og alt
hvad vi foretog os var som at vandre i et perfekt postkort, vi tog billeder af
hinanden mens vi undrede os over den tilsandede kirkes ensomme majestæt og
skæbnerne på Skagen før os. Den friske fisk på Skagen fiskerestaurant smagte
perfekt, vinens gyldne farve i vores glas smagte som den skulle, i det skrå lys
udenfor holdt en automobilklub træf med gamle engelske bilmodeller. At være på
Skagen er som at gå i en national romantisk drøm i en museums kulisse, alt er
en labyrint af velholdte små gule huse med hvide sprossevinduer og røde tage.
Al denne pænhed gør næsten ondt i øjnene, især når man ser huspriserne og
opdage at man står i en nordlig forstad til København, altså lige i den korte
”hektiske” sommerferie periode. Men sådan har det jo ikke altid været, under
kulissen ligger en vigtig del af vores kulturarv og identitet.
Som en del at det at strejfe og
flanere rundt på Skagen var det også naturligt at vi besøgte Michael og Anna
Ankers røde hus på hjørnet af Markvej og Oddenvej.
Mens bladene faldt gyldent orange,
gult, rødt, brunt, turkis og umbra på det grønne græs, krøb vi ind i det lave
røde hus iførte os de obligatoriske hvide skoposer fordi nu var vi på museum.
At dykke ind i og ned i dette kunstner univers som Ankers hus er, er en blid og
spirituel oplevelse, hvert eneste af disse uendelige mange billeder der hænger
tæt på væggene fortæller en historie om en verden før os, fyldt af glæde,
fordybelse, og nærvær men også om livet på kanten af det store dramatiske hav
og dødens allesteds nærværende daglige trussel fra havet for familierne og
fiskerne.
Sådan gik vi betagede og forundrede
mellem billederne og faldt ind gennem tid og rum til mennesker og steder. Midt
imellem den gamle bygning og den nye atelierfløj er der et lille mørkt
rektangulært gennemgangsrum med et lille kvadratisk ovenlys, da jeg forsigtigt
bøjede hovedet i den lave dør og gik ind, kiggede jeg til venstre i mørket og så to små
lysende keramik modeller af to rundkirker fra Bornholm, jeg blev ramt af
en dyb smerte og måske også fryd, de to små rundkirker som talte til noget dybt
i mig som jeg ikke vidste og kendte
fjernt tilbage i min bevidstheds ur hav, de talte også om et tab og en sammenhørighed på tværs af
tid og rum. Jeg var
grædefærdig og styrtede udenfor som i chok. Hvorfor fik jeg det sådan, som ramt
af lynet? Jeg spurgte kustoden hvad de to rundkirker betød, og hun sagde
Michael Ancher var Bornholmer og boede i Rønne i området ved lille Torv men da
han var 16 årig gik hans far konkurs med sit firma og han måtte flytte til
København for at tjene til livets opretholdelse. Det vidste jeg ikke, jeg var også Bornholmer født i Rønne og
løbet rund i gaderne ved lille torv og måtte flytte til København som 16 årig
da min far gik konkurs med sit firma. Vi var som brødre i det samme rum blot
forskudt i tid.
Pludselig stod jeg der spændt ud mellem Danmarks
to yderste punkter mellem Skagens nationalromantiske impressionisme og realisme
og den vilde farvestærke Bornholmske psykologiske ekspressionisme. Mellem lys og mørke, sand og klippe, himmel og hav.
Skulle jeg virkelig rejse så langt
for at finde mig selv og blive mindet om hvor kort livet er og at dem der var
her før os har levet det samme liv måske endnu mere dramatisk end os, og de
stiller det simple spørgsmål til os: lever du det liv du vil? Du har kun kort
tid og der er så meget der skal nås. Anchers hus er et spirituelt rum et hus og sted hvor de kunstnere der har
levet der gennem et langt liv har dyrket fordybelsen, gælden og forundringen
ved det nære, familien, de små detaljer men også ved det store uendelige, uforklarlige, meningen med
vores eksistens og dødens ufravigelighed, et nærvær og en kunstnerisk
refleksion mellem mikrokosmos og makrokosmos. Vi behøver ikke at gå i kirke for
at få en spirituel oplevelse.
Mellem Skagen og Bornholm er en særlig mental og
kunsthistorisk afstand, som mellem impressionisme og ekspressionisme, alene på
Skagen der begyndte i 1880erne som en kunstnerkoloni er der en stor afstand
mellem Michael Ancher politiske realisme med fiskere og arbejdere og P. S.
Krøyer´s perfekte nationalromantik, og ikke mindst videre til Anna Anchers dybe
personlige poetiske impressionisme. På Bornholm skabte Oluf Høst senere en rå
dramatisk men også poetisk ekspressionisme hvor det ydre landskab blev afsæt
for et værk fyldt med indre psykologiske sindsbilleder og landskaber.
Høst malede billederne og landskabet indefra og
ud. Han var ikke alene på Bornholm der var malere som Edward Weie, Karl
Isakson, og Olaf Rude. I perioden 1910 til 1930 dannede de grundstammen i
”Bornholmerskolen”, bundet sammen af de venskaber der blev grundlagt på
Kristian Zahrtmanns malerskole som han dannede i 1880 i protest mod det gamle
kunstakademi.
Disse afstande i måde at se verden og fortolke den er
allestedsnærværende i vores liv, en ting er når vi er i en dialog verbalt, en
anden ting er når vi fortolker verden visuelt, vores verdensbillede bliver
klart og vi indgår i en nonverbal dialog med verden. Gaston Bachelard skriver i
sin bog ”The Poetic of Space” at ”Poeter og kunstnere er født som
fænomenologer”
Men hvordan beskriver vi en sådan rejse mod at finde sig selv og sit eget udtryk. Hvordan reagere vi som forudsætningsløse der står overfor en sådan dannelsesrejse hvordan finder vi udtryk og retning mod erkendelse og udvikling set ud fra et fænomenologisk synspunkt? Kan man lære at blive fænomenolog?
Asger Jorn havde et perfekt anarkistisk svar på det spørgsmål.”Derivé, explorer le monde à travers les sens et les éléments”. Drift, forsvind og far vild,
som Asger Jorn og Guy Debord anbefaler os at gøre, ind i det nye og ukendte.
Ole Pihl
Foto fra Anna og Michael Anchers hus i Skagen, med Michael Anchers protræt af Willumsen.